Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Paradigmele temporalităţii: imaginaţie şi transgresivitate

        de Gabriela Rusu-Păsărin

Pentru romanul Sentimentul unui sfârşit (Editura Nemira, 2012) Julian Barnes a primit Man Booker Prize în anul 2011. Finalist de trei ori la Booker Prize pentru Papagalul lui Flaubert (1984), Anglia, Anglia (1998) şi Artur&George (2005), romancierul convinge în 2011 prin calitatea ce a constituit criteriul principal de selecţie: lizibilitatea. În interviul pe care l-a acordat lui Jeffrey Brown la momentul premierii, autorul făcea constatarea, ce reflecta şi convingerea sa, că marile cărţi sunt uşor de citit. ”Am vrut să scriu o carte despre timp şi memorie” - mărturiseşte autorul în acelaşi context, amintindu-ne astfel de Proust şi de puterea recuperatorie a memoriei. Ceea ce aduce J. Barnes ca pivot al naraţiunii ce se derulează într-o monotonie a rememorării în două etape ale vieţii, studenţia şi senectutea, este sentimentul de remuşcare. Triunghiul amoros Tony, Veronica, Adrian, nucleu de tensiuni narative şi psihologice, este surclasat de atmosfera de mister generată de gestul doamnei Sarah Ford, mama Veronicăi, de a-i lăsa lui Tony prin testament suma de cinci sute de lire şi jurnalul tânărului Adrian. Jurnalul se va reduce la câteva file, care mai mult încifrează decât lămuresc misterul sinuciderii lui Adrian. La vârsta senectuţii Tony este obligat de conjuctura creată să-şi amintească secvenţe dintr-o prietenie comună cu Adrian, de relaţia cu Veronica, de accesul de gelozie la aflarea veştii că prietenul său devine soţul acesteia, de discuţiile filozofice derulate în grupul de patru prieteni, de stupefacţia avută la anunţul suicidului. De ce Veronica tăinuieşte jurnalul lui Adrian? Este întrebarea cadru pentru cea de-a doua parte a romanului, când misterul se adânceşte o dată cu apariţia tânărului cu handicap psihic. Într-un crescendo narativ moderat aflăm că tânărul este fratele Veronicăi, un decalaj de vârstă semnificativ. Copilul doamnei Ford este fiul lui Adrian? Toate deducţiile lectorului converg spre această idee, ceea ce conturează tragismul naraţiunii. De aceea Veronica are un aspect decrepit, este enigmatică şi îi reproşează luiTony : ”Chiar nu pricepi, nu? N-ai făcut-o niciodată şi nici n-o s-o faci vreodată.”(p.149). Este de fapt unul din leit-motivurile romanului. Un altul este ”Duminică în fiecare zi”. Liniştitor în aparenţă, acesta nu reprezintă aspiraţia spre bucuria unei sărbători, ci dorinţa unei zile, în care banalitatea şi stereotipurile să dispară şi să se instaleze comoditatea, lipsa reflexivităţii. Tocmai această dorinţă va genera un flux rememorativ, care va cataliza remuşcarea. Dincolo de aparenţa unei vieţi obişnuite, fără gesturi reprobabile şi mai ales imputabile, regăsim o altă lume a faptelor ce pot oricând sta sub semnul vinovăţiei.

Romanul este o meditaţie asupra timpului şi a mecanismului memoriei care generează un experiment narativ incitant: interdependenţa între evenimente narate, amintiri despre acestea şi destinul personajelor. Între timpul fizic şi timpul interior se creează o discrepanţă îngrijorătoare, generatoare de incertitudine. ”Prima îndatorire a imaginaţiei este transgresivitatea” afirmă protagonistul, jalonând astfel fluxul rememorativ, dispre zona de indecizie către cea de motivare a vinovăţiei. ?i concluzionează: ”pe măsură ce trăim mai mult, înţelegem mai puţin” (p.155). Dependenţa prezentului de trecut este o evidenţă, inteligenţa este resortul autoconvingerii, iar procesul de motivare a atitudinii este cel ştiut: ”Luăm o hotărâre şi apoi construim infrastructura motivării”(p.66). Totul se circumscrie funcţiei memoriei care este definită succint: ”evenimente plus timp” (p.77).

Anthony Webster este personajul care a dorit să fie ”mediu”, Adrian Finn a fost excepţia, filozoful. Romanul este al anonimatului care doare, al bărbatului care nu-şi depăşeşte condiţia de ”mediu” şi exteriorizează ceea ce resimte ca definitoriu pentru această stare: lipsa evenimentului, a intersectărilor cu potenţialul simbolic. Sentimentul unui sfârşit nu este romanul bărbatului, este romanul femeii care trăieşte periculos prin formularea întrebărilor existenţiale, acceptarea provocării şi supravieţuirea unei drame. Bărbatul trăieşte compensatoriu o senectute liniştită până la reactivarea fluxului memoriei şi declanşarea remuşcării. Esenţială devine triada timp obiectiv-subiectiv-real, o perspectivă de percepţie a vieţii, timpul măsurându-se prin relaţia pe care o avem cu memoria. ”Eu sunt interesat de diferenţa dintre modul cum percepem lumea şi ceea ce lumea se dovedeşte a fi” – declară Julian Barnes în interviul acordat lui Jeffrey Brown. Este un tragism insiduos, camuflat de comoditatea impusă ca regulă de viaţă şi remuşcarea ca efect al surprizelor oferite de retrăirea amintirilor sub spectrul misterului. Este un tragic cu deznodământ incert (median între tragicul aberant şi cel de tip exhaustiv), care tranferă percepţia vieţii din liniştea aparentă într-o atmosferă îngrijorătoare, fără a se spune dacă personajele vor depăşi starea de dezachilibru sau se vor adânci în ea prin resorturile antrenante ale remuşcării şi fatalităţii. Julian Barnes excelează în manipularea afectelor şi în tranformarea banalului în stare de incertitudine devastatore. ?i aceasta pentru c㠔există acumulare. Există răspundere. Iar dincolo de ele există tulburări. Există tulburări grave.” (p.176). Sunt ultimele cuvinte ale romanului care deschid noi tentaţii de reinterpretare a textului.


Nr. 07-08 / 2014
Festivalul de Literatur㠄Bucureşti – Chişinău – Orheiul Vechi”

In memorian Nicolae Stroescu Stînişoară

Lungul drum spre politeţe – mică descriere
de Gabriel Coşoveanu

Versuri
de Gabriel Chifu

Din jurnal (2011)
de Gabriel Dimisianu

Pagini de jurnal (49)
de Gheorghe Grigurcu

Simoniaci?
de Adrian Popescu

Sfârşiţi odată cu trecutul
de Nicolae Prelipceanu

Interfeţe poetice
de Silviu Gongonea

Cum se construieşte responsabilitatea etică
de Ştefan Vlăduţescu

Insectarul domnului Jurebie
de Constantin M. Popa

Don Juan + Casanova + Zorro = Un dandy modern. Sau nu...
de Cristina Gelep

Bârfă, delaţiune şi cabotinism
de Mihai Ghiţulescu

Un neo-expresionist sui-generis: Camil Tănăsescu
de Ioan Groşan

Aikidô cu absurdul
de Gabriela Gheorghişor

SEMNAL EDITORIAL

Purici şi oameni
de Cătălin Ghiţă

De prin arhive: Manolescu şi muncitorii

Epilog. Eu şi Emil Brumaru împăiaţi ca papagalul lui Flaubert
de Valeriu Gherghel

Cei O Sut㠖 opera care conturează trecerea de la postmodernism la wikipedism
de George Morărel

Iurie Matei, o încercare de portret în manieră uşor cubistă
de Nichita Danilov

La vita e bella
de Radu F. Alexandru

Poezie
de Octavian Soviany

Poezie
de Vasile Dan

Poezie
de Laura Dan

SEMNAL EDITORIAL

Poezie
de Paul Vinicius

Poezie
de Mădălina Nica

Poezie
de Toma Grigorie

Poezie
de Florin Costinescu

Negru profund, noian de negru
de Florin Logreşteanu

Armatele moi
de Ovidiu Pecican

Robert Wilson şi emanciparea spectatorului
de Daniela Firescu

„Pentru mine, Shakespeare este un Dumnezeu al cuvintelor”
de Emil Boroghină

Paradigmele temporalităţii: imaginaţie şi transgresivitate
de Gabriela Rusu-Păsărin

Madame Mallory şi micul bucătar indian
de Richard C. Morais

Apollinaire – Dragostea şi războiul
de Maria Tronea

Imponderabilitatea fericirii
de Haricleea Nicolau

François-Pohu Lefevre
de Cătălin Davidescu

© 2007 Revista Ramuri